Filmhelg

I fredags var Sixten med Emil och hans familj på Tobbe Trollkarl på en föreställning i Strängnäs. Han tyckte det var toppen!  


I lördags skulle Fredrik in till Stockholm på fest så jag och barnen skjutsade in honom och Krille och Erik. Sen stannade vi på Heron City och gick på bio på hemvägen. Vi såg Baby-bossen. En helt vanlig Disney Pixar-rulle skulle jag nog säga. Lagom underhållande.


Efter filmen åkte vi hem och tände en brasa, jag hyrde en film som vi chrome-castade och sen dukade jag fram kräftor, räkor och aioli. 


Jag såg Kvinnan på tåget.  Den var exakt som boken faktiskt, den vek inte en tum från originalberättelsen.

Slutligen undrar jag om alla nu kan sluta benämna händelsen i fredags som ett terrorbrott? Det var det nämligen inte. IS tar tacksamt på sig ansvaret, såklart! 

Men detta var inget annat än en man som blivit utvisad och som bestämde sig för att stjäla en lastbil och vansinnesköra längs Drottninggatan och ta så många med sig i döden som han bara kunde. Exakt som han som gick in på Ikea i västerås och skar halsen av två oskyldiga. Inget terrorbrott. Bara en man som nyligen fått veta att han inte får vara kvar i Sverige längre. Tänk om vi kunde begränsat inflödet av dessa män redan tidigare, och bara släppt in så många i Sverige som vi faktiskt kan få låta vara kvar, då skulle vi nog slippa dessa brott, som har terrorns ansikte, men en ensam mans sorgliga själ.

Kommentera här: