Så ska det låta!

Igår var vi på inspelningen av Så ska det låta. Jag, mamma och pappa. Förväntansfulla lyckades vi hitta parkering precis utanför entrén.



Vi hängde av våra jackor i garderoben och intog sedan toalettkön, vi visste att det skulle bli en lång kväll.



När vi stod och väntade kom publiken från dagens tidigare inspelning ut, sen kom Tomas Di Leva, Hanna Hedlund, Robert Gustavsson, och en tjej till som jag inte kände igen, de var artisterna på den inspelningen.




Till sist blev vi insläppta till studio 1 och vi fick bra platser på stora läktaren, mitt emot bandet.



I taket hängde lampor som alla var numrerade, fantastiskt.



Mamma och jag.



En studioman kom in och berättade hur och när vi skulle applådera. Totalt 6 kameror skulle filma och sen kom artisterna och pianisterna in. Kalle Moreaus gick runt på golvet och övade manus.

De artister vi skulle få se var Stephen Simmonds, Elena Paparizou, Sonja Aldén och Martin Rolinski från BWO. Kul att det var riktiga sångare och sångerskor som var med tyckte jag, så glad att jag slapp se Claes Malmberg och Per Andersson och andra tramsiga komiker som egentligen inte kan sjunga.

De soundcheckade och sen körde de igång. Det tog otroligt lång tid och sekvenserna som ser så snabba ut på tv, tex när ett lag ska välja ett nummer och sedan en låt tog i verkligheten säkert 5-10 minuter, de viskade jättelänge innan de kunde bestämma ens vilket nummer de skulle välja, och sen skulle de ju viska vidare om en låt till det ordet, det var rätt drygt.

Här är det liten paus och de fick in lite godis, vatten och blev sminkade. Vi fick stå upp och sträcka på benen, 4 timmar på en träbänk känns i rumpan, vill jag lova.
Martin Rolinski hjälper publiken att hålla energin uppe.



När det vinnande laget sjungit sin vinnarlåt och Kalle Moreaus tackat för den här gången har folk bakom scenen gått igenom avsnittet och då blev det en del omtagningar, på någon enstaka replik och även på vissa moment och låtar. Kl 23.50 var det färdigt och vi fick lämna studion. Då var vi rätt trötta och hade träsmak i bakdelen! Men så kul det var, att se hur det går till egentligen.

Jag tänkte döda en myt: Det rullar inga textremsor i taket så att artisterna ska kunna sjunga hela låtarna, de kan faktiskt texterna de sjunger. Jätteduktiga var de tycker jag.

Vilka som vann? Ja det får ni se på tv.

Kommentera här: