Parken Zoo

Idag har Fredrik suttit i grävmaskinen hela dagen hos Jonas, så jag tog barnen och åkte till Parken Zoo istället. Först bakade jag minicupcakes som jag tänkte att de kunde få fika på.




Receptet lyder:

Dumleganach

1 påse dumlekolor
3 dl vispgrädde

Värm grädden och häll sedan över kolorna, rör om så de smälter och ställ sedan i kylskåp över natten.

Cupcakes

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saften från en citron
färska hallon

Vispa ägg, strösocker och vaniljsockret riktigt luftigt och pösigt. Smält smöret och häll i mjölken, blanda ner det i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och sikta sedan ner det i smeten. Tillsätt till sist citronen. Fyll på muffinsformar som står i en muffinsplåt till 2/3 delar. Stick ner lite färska hallon i varje form.
Grädda 175 grader i ca 15 minuter, beroende på storlek på cupcakes.
Vispa dumlegrädden och spritsa på cupcakesen, dekorera som du vill. Ett färskt hallon på toppen hade varit fint men mina tog slut.



Jag gjorde hälften små och hälften normalstora och så lämnade jag några till våra grannar också, de väntade besök av dottern idag så de blev glada.

Sen hämtade vi Emil och åkte till Parken Zoo, det var en blåsig dag men soligt. Vi tittade på djuren, kollade in dinosaurieutställningen och åkte karuseller på tivolit.

















Kommentera här: