Vimpelspel

Jag köpte ju fina tyger på Panduro och tänkte sy ett vimpelspel till Elins rum. Det blev två vimpelspel, ett till barnvagnen också, som en mobil hon kan ligga och spana på.
Jag började med att göra två mallar i kartong, som jag kunde klippa tyget efter. Ta med sömsmån också, någon cm extra.
Här är mallarna klara. En stor till de mönstrade tygerna och en liten för vitt linnetyg.
 
Jag klippte ut tyg efter mallarna, det vita tyget gjorde jag romber av, och vek detta sedan över varann, med en cm extra i mitten så att bandet skulle få plats. 
.
De mönstrade tygerna klippte jag ut trekanter och sydde sedan ihop det med avigsidan ut och lämnade en kant uppe så jag kunde vränga dem ut-och-in. Sedan strök jag trekanterna.
 
Jag inser att jag behöver ha en sax till syprojekt och en annan till att klippa ner orkidéerna och klippa bacon med.. Jag fick hopplöst ont i handen och särskilt jämt blev det inte, men det gick bra ändå.
 
 
 
Använd en nål för att pilla ut hörnen.
Barnvagnsmobilen skulle få lite dekoration, hon ska ju ha något att fästa blicken på. De här monstrena tyckte jag var söta, fanns också på Panduro. De hade en enkel ögla på baksidan så de var lätta att sy fast.
. 
Så här blev den när den var klar, jag sydde fast fästena som redan satt på vagnen.
 
De mönstrade trekanterna fick ett fint ljusgrönt band, jag sydde dit det
över öppningen som blev när jag vrängt dem ut-och-in.
 
Ni får försöka tänka hur det ser ut med vita väggar och vita gardiner, så som det kommer bli när rummet är renoverat. Jag börjar kanske lite i fel ända, med småplocket, men det är ju så roligt.
 
Det var roligt att sy, trist bara att jag gör det så sällan så att jag måste läsa instruktionsboken till symaskinen inför varje gång. haha.
 
 

Kommentera här: