My Heritage

Jag beställde ett DNA-kit för nån månad sedan. Tyckte det lät spännande, att få veta från vilka delar av världen man härstammar från. Sen är jag ju inte helt säker på sanningshalten i detta, men oavsett så var det spännande att få svaret idag.
 
 
 
Man fick ett par topsar som man drog på insidan av kinden på båda sidor i munnen. Sen stoppade man ner dem i vätska i de små provrören som var märkta med mitt id-nr. Sedan skickades detta till ett lab i Texas som analyserade detta.
Under tiden fick jag göra ett släktträd om jag ville på deras hemsida. Den version som är gratis är rätt basic, men är man intresserad av att betala ca 1000 kr så får man tusentals kopplingar till släktingar som gjort släktträd, och våra släkter kopplas samman till ett enda stort släktträd.
 
 
Lite svårt att se eftersom jag fotat dataskärmen, men här är mitt släktträd. Jag har lagt till uppgifter om min närmsta familj, föräldrar, far- och morföräldrar, syskon, syskonbarn och egna barn. När jag sparar detta får jag en koppling till andra som har mina morföräldrar i sitt släktträd, och vi kan matcha dessa. Så på detta sätt har jag i mitt träd fått med utöver min morfar Evald Sjöstrand även hans föräldrar Ernst Vestenius Sjöstrand och Karna. Ernsts föräldrar hette Jöns Persson Sjöstrand och Hanna Mårtensson, hennes föräldrar hette Mårten Nilsson och Ingar Nilsdotter, Mårtens föräldrar i sin tur hette Nils Olsson och Bengta Månsdotter. Då är vi alltså ända uppe på slutet av 1700-talet. Himla spännande, och det finns tusentals till matchningar för mig, men jag får inte lägga till dem i mitt släktträd om jag inte blir premium-medlem och jag tycker inte det är värt 1000 kr, just nu.
 
Oavsett, idag fick jag mitt DNA-svar, och jag fick veta vartifrån i världen jag härstammar:
 
 
Inte några stora överraskningar direkt. Största del skandinavien. Jag trodde, med mitt mörka pigment att jag skulle hamna lite mer söderut, men så här blev det. OM detta nu är sanningen.
 
I nästa steg såg jag vilka DNA-matchningar jag hade. Tydligen har jag släktingar som också gjort DNA-testet i väldigt många led. Sysslingar, Bryllingar, Pysslingar och till och med sexmänningar, dvs släkt i sex generationer. Det är alltså i princip min mormors mormors mormors barnbarns barnbarns barnbarn. 
 
 
Så, nu tycker jag att Helen också ska göra ett DNA-test, och om inte det matchar till max, så åker vi till Aneby och då har vi verkligen något att prata om. hahaha
 

Kommentera här: