Krakow dag 1

Dra åt helvete vad varmt det är här i Polen. Vi toppade med 36.6 grader nu på eftermiddagen. Och det jävligaste är att det ska bli varmare i morgon, och sen ännu varmare i övermorgon. Vi kämpar så med att inte gnälla på värmen men det är svårt.

Flyget gick sent igår kväll och jag förevigade bubblet och ölen vi drack medans vi väntade på att få borda planet.

Vi gick direkt och lade oss när vi kommit fram, en taxi till hotellet och sen i säng. Vi har inte betalat för frukost på vårt hotell så i morse följde vi en rekommendation och hamnade på ett mysigt café. Fick fantastisk frukost. Var inte hungriga på resten av dan.

Sen har vi mest sightseat oss runt i stan. Det som är värt att se är en gammal stadskärna, de judiska kvarteren och så det som kallas ghettot, där Schindlers fabrik bland annat ligger.

Det är så otroligt hett att folk trängs kring de här vattenspridarna som finns utplacerade på torgen.

Vi åkte med en liten golfbil som körde oss runt i ghettot med en guide. Ett smidigt sätt att få se lite av stan utan att springa benen av sig.

Har man sett Schindlers list nyligen så känner man igen porten på fabriken som är densamma idag.

Det här huset bodde Schindler själv i, men idag är det bara ett skal, det är helt tomt inuti.

Ölprovning under en vätskepaus.

Vi käkade lunch på ett kebabhak. Mycket gott.

Vilopaus i parken. Svetten rinner.

Fredrik passar på att jobba lite när vi vilar.

Sista stoppet innan siestan var på en takterrass med utsikt över floden Wisła, vi drack en grym raspberry daquiri.

Nu vilar vi lite på hotellet och duschar kallt innan vi ger oss ut för att få lite middag i oss.