kortweekend i Stockholm

Idag har det varit planeringsdag i Strängnäs kommuns barnomsorg, vilket innebär att dagis och skola är stängt medans personalen planerar terminens upplägg.  Vi tog tillfället i akt och tog tåget till Stockholm igår. Jag och barnen tillsammans med Cissi, Nour och Alice.

Vi checkade in på nya Scandic Downtown Camper vid Sergels torg. Ett jättemysigt hotell med inspiration från naturen, camping och lägereldar.

Sen gick vi till Gallerian och fikade. Vilken fika är bättre än citron och marängpaj och ett glas prosecco?

Sen gick vi på bio. Vi såg Coco och käkade mängder av popcorn.

Sen gick vi genom stan till Flippin Burgers och efter 20 minuter fick vi ett bord. De har klassiska hamburgare och goda milkshakes.

Sen knatade vi tillbaka till hotellet och tog en lugn stund i baren. Cissi och jag åkte upp till plan 9 och tittade lite, de har ett härligt spa med pool på takterassen och grym utsikt, men det är 16-års gräns på hela våningen så vi tog bara en bild på utsikten, sen satt vi med barnen i baren på bottenvåningen i loungesofforna en stund.

De har pingisbord vid hissarna på varje plan.

Vid receptionen kunde man gå en trappa upp och hänga och slappa i ett nät med massa kuddar.

Sen var det dags att provhoppa i sängarna och sen sova.

Sixten sov i fönstret. Bokstavligen, den var en dubbelsäng i rummet och en bädd i fönstret. Jättemysigt.

I morse åt Sixten 3 Belgiska våfflor till frukost.

Elin åt en grapefrukt. Och lite annat förstås. Grym frukost, de hade verkligen allt som jag önskar av en frukostbuffé.

Sen tog vi bussen till Tekniska muséet och kikade lite. De hade mycket roligt att experimentera med.

Sen knatade vi genom Stureplan med en korv i näven på väg mot Roy Fares café Mr Cake.

Och vilket café. Helt fantastiskt.

Inte helt enkelt att välja...
Kolla in den här underbara skapelsen: Salty Caramel Cake.

Vi såg rakt in i själva bageriet som hade glasväggar, där stod Roy Fares själv och bossade över sina anställda.

Sen promenerade vi genom stan mot centralen och tog tåget hem.
Vi är nyss hemkomna från Elins simlektion. Sixten käkade middag hos Cissi och Mattias under tiden och nu har Elin tryckt i sig en portion nudlar. När båda ungarna ligger i säng ska jag njuta av min sushi som jag köpte med mig hem. Fredrik är och kollar på SSK hockey och kommer sent.
En fantastisk kortweekend till ända.