Krakow dag 2

Måste ju börja med gårdagkvällen som resulterade i en Pork knuckle på min tallrik. Himla smarrigt. I Sverige skulle vi säga fläsklägg, men inte kokt till rotmos utan körd på grill eller i ugn. Och serverad på ett festligt spett. Vanlig i Tyskland och kallas Grillhaxe där.

Sen gick vi till Buddah bar och drack lite drinkar. Vi skrattade åt att min var dubbelt så stor som de andras.

I en souvenirbutik provade Katta och jag hattar.

I morse åt vi frukost på Gossip café. Mycket trevliga frukostar i det här landet.

De vattnar spårvagnsspåren hela tiden, vi gissar att det är pga värmen.

Efter frukost tog vi en guidad tur till koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau. Det var otroligt intressant och svårt att förstå grymheterna som utspelats där.

Tusentals skor, kammar, glasögon och rakborstar togs ifrån judarna när de kom till koncentrationslägren.

Zyklon B, gasen som sprutades in i duscharna.

Dödens vägg. Här ställdes de upp och sköts.

På väg in i gaskammaren och krematoriet.

Efter ca 2 timmar på Auschwitz åkte vi 3 km till Birkenau. Eftersom det är värmebölja här så var de tvungna att korta ner turen något, folk hade svimmat av värmen och guiderna gick med paraplyer som skydd mot solen.

Här på perrongen sköttes selekteringen. Friska män ställdes upp på ett led och sjuka, kvinnor och barn leddes oftast direkt till gaskammaren.

Barackerna var designade att rymma 52 hästar, men här fick 400 judar bo. Toaletterna stod i långa rader och sängarna var i tre våningar med minst 4 personer i varje slaf.

Autentisk tågvagn, 80 personer pressades in här.

Krematoriet som revs, vissa av dem sprängdes.

Efter detta omtumlande besök fick vi ta en liten picknick på bussen, som tog oss 1.5 timma tillbaka till Krakow.

Sen blev det dagens första vätskepaus.

Här beslutar vi oss för att kvällens restaurang blir en italiensk. Och det var så gott!

Vi avslutade kvällen med dessert på ett café.

Det finns några klipp på Youtube för den intresserade. Puss!