Falkenberg Strandbad

Vilket lyxigt ställe vi hamnat på. The Retreat Club som spaet heter är klassat som en av Sveriges bästa spa och det stämmer verkligen. Utsikten från vår balkong var inte heller så tokig.
 
 
Frukosten var fantastisk. Det fanns ALLT. En bra hotellfrukost ska enligt mig innehålla färsk frukt, bacon och äggröra, kallrökt lax och brieost. Och det fanns, extra allt! En supergod smoothie med hallon, passionsfrukt och jordgubbar till exempel, eller hemmagjord müsli och hembakat surdegsbröd.
 
 
Vi åkte in till Falkenberg och kikade på stan lite, köpte lite presenter till barnen, vi åt en mjukglass, sen åkte vi tillbaka till hotellet och gick en 18-håls-runda bangolf. Roligt!
Sen fick vi gå till rummen och byta om för det var dags för spa.
 
 
 
Jag tog aldrig med mig kameran ner till spa'et så jag får låna bilder från hotellet och andra sidor för att visa hur det såg ut.
Vi fick en så kallad Sparitual när vi kom ner. Vi fick varsitt glas cava och så fick vi sätta oss på bänkar med fötterna i ett fotbad.
 
 
Sen fick vi gå in i ångbastun med ansiktsmask på. Efter det gick vi till en isbehållare och gned in oss med is. Efter det var det dags för den aromatiska bastun en stund. Vi hade en guide som berättade för oss vad alla delar av ritualen gjorde med kroppen, att vi varvar is och hetta av en anledning, och krämerna och saltet till fotbadet kom från olika delar av världen och var extra bra för kroppen. Efter en stund blev vi hämtade från bastun och fick kliva i den 38-gradiga poolen.
 
 
Sen var det dags för turkisk hamam. En tygsäck med tvål skapade många och stora bubblor och vi fick gnida in varandra med en tvättlapp på ryggen och benen, och sen turas om. Efter det var det dags för lerinpackning i den afrikanska bastun. Sen hamnade vi i sista delen som var en tropisk bastu med friska och varma vindar, där fick vi smörja in oss i olja.
 
Då hade 1.5 timma gått och vi tog på oss våra badrockar och gick upp till lobbyn där det serverades Afternoon tea. Vi fikade en stund och gick sen tillbaka till spaet. Fredrik och Krille fick sina behandligar, klassisk massage. My och jag mös en stund i Eldrelaxen, där de bjöd på juice, vatten, frukt och nötter. Det var otroligt avslappnat och mysigt. En gigantisk eldstad mitt i rummet och fullt av dubbelsängar runt den. Harmonisk musik i bakgrunden och här var det lätt att somna.
 
 
Sen låg vi en stund i den grunda varma poolen med havsutsikt och väntade på grabbarna.
 
 
Sen var det dags för våra behandlingar. Jag fick en total kroppsmassage med massa härliga krämer och oljor, hon masserade ansikte och nacke och ända ut i fingerspetsarna. Superskönt. My fick en ansiktsbehandling.
 
När vi var som små russin var det läge att byta om till middag. Vi hade en bokning i hotellets restaurang.
 
 
Det var jättefint i restaurangen också. Hela hotellet andades kolonialstil. De spelade 20-tals swing i korridorerna och jag hade känslan av den danska serien Badhotellet hela tiden, supermysigt.
 
 
 
Jag började med tre ostron och ett glas champagne. Sen åt jag regnbågslax med forellrom och annat gott. Min varmrätt var lammytterfilé med primörer och rödvinssås.
 
 
Till efterrätt åt jag lemon curd med kaksmulor och jordgubbar, underbart!! Till allt det goda drack jag ett franskt rödvin, pinot noir. Efter maten beställde jag en cocktail med fläder, mynta och gingerbeer, och fick det i en kopparmugg. Oväntat, och gott.
 
 
Efter maten var vi stinna, trötta och mosiga efter spa-dagen. Vi satt en stund i den mysiga lobbyn innan vi somnade gott i våra sängar.
 
 
 
(Alla bilder är som sagt inte mina, jag vill inte ta cred för fina bilder) Ni ser säkert vilka som är tagna av mig. :D
 

Kommentera här: